494 winkels bezorgen morgen
Vandaag besteld is morgen in huis
Compleet en actueel overzicht
Morgen in huis

Je wordt nu doorgestuurd naar Boozyshop

Boozyshop

BLACK FRIDAY

Ga naar Boozyshop

Klik hier als je niet naar Boozyshop wordt doorgestuurd.

Black Friday 2020: Alle winkels & acties in één overzicht!

Black Friday korting scoren? Hieronder vind je ALLE winkels, acties, kortingscodes & deals!

Alle winkelsBaby & KindBeauty & GezondheidDameskledingElektronica HerenkledingSchoenenSpeelgoed & GamingSportWonen

214 winkels

Meestgestelde vragen over Black Friday

Wanneer is Black Friday 2020?

Black Friday is op vrijdag 27 november 2020. Dit is ieder jaar op de eerste vrijdag na de Amerikaanse feestdag Thanksgiving.

Black Friday is tegenwoordig een wereldwijd fenomeen. Het is de dag waarop er door allerlei verschillende soorten winkels enorme kortingen worden gegeven op hun producten. Black Friday vindt plaats aan het eind van november, en beperkt zich hedendaags vaak niet eens meer tot alleen de vrijdag. Door de grote concurrentie tussen de winkeliers worden er vaak de hele week al grote acties gehouden door winkels en webshops. Het is daarom voor consumenten vaak de uitgelezen kans om mooie inkopen te doen voor de toch al dure decembermaand, tegen een klein prijsje.

Hoe is het ontstaan?

Black Friday is ontstaan in de Verenigde Staten, waar het jaarlijks traditiegetrouw plaatsvindt op de dag na Thanksgiving. Omdat Thanksgiving altijd op een donderdag gevierd wordt is de vrijdag in veel Amerikaanse staten zelfs een vaste vakantiedag! Een vakantiedag die dus volledig in het teken staat van het koopjesjagen. Er zijn verschillende theorieën over het ontstaan van deze traditie. Bijvoorbeeld dat sinds jaar en dag Amerikanen en Canadezen in de week voor Thanksgiving diverse parades houden. In de 19e eeuw gingen grote warenhuizen inspelen op deze parades door ze te sponsoren en reclamecampagnes te lanceren. In deze parades stonden daarom mooie deals centraal die allemaal geldig waren tijdens de vakantieperiode. Een andere theorie zegt dat het simpelweg zijn oorsprong kent in Philadelphia in 1965, verwijzend naar de enorme drukte in de stad op de dag na Thanksgiving. Het politiekorps van Philadelphia beschreef de dag als “zwart” omdat de grote hoeveelheden mensen één zwarte massa vormde en het verkeer in de stad totaal vastliep. Weer een andere theorie beweert dat dit de eerste dag is dat winkeliers “zwarte” cijfers kunnen noteren in plaats van rode, refererend naar de grote hoeveelheden producten die op deze dag verkocht worden vergeleken met “normale” dagen in het jaar. Zwarte cijfers betekenen winst in de boekhouding, rode cijfers verlies. Dit zijn slechts drie van de verschillende theorieën over het ontstaan van deze dag.
Thanksgiving wordt elk jaar gevierd aan het eind van november, vlak voordat de feestelijke decembermaand begint. De vakantiedag, in combinatie met de enorme kortingen en met de kerst om de hoek maakt deze dag zo immens populair onder shoppende consumenten en ondernemers.

In het nieuws

Sinds 2005 is het de drukste shoppingdag van het jaar in Amerika, nog drukker dan de dagen voor de kerst. Dit heeft als gevolg dat sommige winkels hun deuren al om drie, vier of vijf uur ’s nachts openen. Op dit tijdstip staan er vaak al hordes mensen uren te wachten om naar binnen te mogen en naar hartenlust aan het shoppen te slaan. Vaak verloopt deze dag niet zonder de nodige taferelen. De eerste die binnen staat heeft immers de beste kans om de aanbieding te pakken te krijgen. Elk jaar komen er verschillende meldingen binnen van verwondingen door verdrukking in de massa en gevechten om de de beste aanbiedingen. In het verleden zijn er zelfs meldingen gemaakt van mensen die overleden zijn door verdrukking of vertrapping in de menigte. Je hoeft het nieuws maar aan te zetten en je vindt een aanbod aan filmpjes van mensenmassa’s of vechtende consumenten. Gelukkig is het tegenwoordig steeds makkelijker om op een veilige manier te profiteren van Black Friday omdat ook steeds meer webwinkels meedoen met de extreme kortingen op deze dag(en). Zo hoef je niet meer in uren in de kou voor je favoriete winkel te wachten, maar wordt het gewoon netjes bij jou thuis bezorgd voor dezelfde lage prijs. Blijf wel kritisch kijken naar de acties die je voorbij ziet komen, want ook misleidende advertenties en lokkertjes zijn eerder regel dan uitzondering tijdens deze dagen.

Black Friday in Nederland

Van oorsprong een Amerikaans fenomeen, maar over komen waaien naar Europa en andere delen van de wereld. Wij Nederlanders vieren helemaal geen Thanksgiving, maar desondanks zijn er in de afgelopen jaren (sinds 2015) steeds meer winkeliers en vooral webshops in gaan spelen op Black Friday. Veelal zijn de kortingen zelfs geldig van vrijdag tot en met maandag (Cyber Monday) en soms al in de week ervoor. De concurrentie is groot en daarom zullen winkeliers er alles aan doen om op creatieve manieren uit de massa te springen. Zo kunnen ook de consumenten buiten Amerika vier dagen lang (en vaak zelfs langer) profiteren van de beste aanbiedingen.
Sinds 2015 is de opmars in Nederland begonnen toen de grote retailers van ons land in begonnen te spelen op het verschijnsel. Ondanks de inspanningen van winkeliers staat Black Friday buiten de Verenigde Staten veelal nog in de kinderschoenen, met grote groeimogelijkheden voordat het niveau van de Amerikanen bereikt wordt. Toch kunnen veel winkeliers tegenwoordig niet meer om Black Friday heen en is het ook in ons land een enorme groei aan het maken. In 2018 werden er vanaf vrijdag tot en met maandag (Cyber Monday) tien miljoen iDeal transacties gemaakt, goed voor in totaal 850 miljoen euro aan omzet. In hetzelfde jaar was de omzet in fysieke winkels tijdens deze periode zo’n 475 miljoen euro. Overbelasting van PostNL en hierdoor vertragingen in de bezorging is een van de grootste redenen voor consumenten om niet online maar in toch in fysieke winkels hun aankopen te doen.

Wat kan ik verwachten tijdens Black Friday?

Kort gezegd kun je enorme kortingen verwachten die je erg kunnen helpen bij het inkopen van sinterklaas- en kerstcadeaus. Het valt altijd een aantal dagen voor Pakjesavond, wat ervoor zorgt dat de slimme Sinterklaas nog snel kan profiteren van de laagste prijzen van het jaar. Ook voorkomt het last-minute stress voor de kerstinkopen! Vooral voor mensen met een klein budget is het een unieke kans om toch die geschenken voor familie en vrienden in huis te kunnen halen. De kortingen kunnen zelfs oplopen tot 80%! Dit is iets wat karakteristiek is voor dit fenomeen en wat je niet snel tegen zult komen tijdens normale dagen in het jaar. Het is het zeker waard om deze dag in je agenda te noteren, wie weet levert het je net dat ene leuke kerstcadeau op!